Gemeenschappelijk onderwerp | Wat doet scheikunde/ wat natuurkunde? | Analoog of na elkaar opbouwend | Ideeën voor samenhang |
Atoombouw/ materie | Scheikunde gaat veel dieper op verschil, atomen, moleculen en ionen in Natuurkunde noemt (te) veel moleculen | Analoog, maar nauwkeuriger woordgebruik nodig | Samen met biologie: gevaarlijke stoffen, dosis, straling, mutatie, eiwitten etc. |
Elektriciteit | Scheikunde kijkt in een batterij naar overgang chemische energie naar elektrische energie en Natuurkunde kijkt naar het proces buiten de batterij. Gaat verder in op de bewegende deeltjes, bewegende lading. | Opbouwend of kan ook naast elkaar, ook hier moet duidelijkheid komen in onderlinge terminologie: vermogen, capaciteit van een batterij, potentiaal vs spanning, etc. | Thema over batterijen bijvoorbeeld practica om potentiaalverschil chemisch te laten beïnvloeden en wat het effect is op buiten de batterij, |
Reactiesnelheid/ snelheid (mechanica) | Scheikunde: botsende deeltjes model, reactiesnelheid daalt bij gekozen systeem s = ∆n/ ∆t, Natuurkunde: s= ∆s/ ∆t, versnelling etc, | Analogie laten zien en elkaar aanvullend, | Niet nodig |
Energie | Scheikunde: reactie-energie, exotherm→ negatief endotherm→ positief Natuurkunde: wet van behoud, kernenergie, arbeid, licht, etc. samen: Q= m.c. ∆T | Analoog, gebruik maken van dezelfde begrippen. Term bindingsenergie in de twee vakken zijn verschillende begrippen! | Straling, massa-, absorptie-, UV-, IR-spectrometrie |