Wie is de beoordelaar: de docent zelf, en/of een vakcollega? Onderlinge afstemming en uitwisseling met
collega's is nodig om de objectiviteit en betrouwbaarheid van de toetsen
te verhogen: interpreteren we de beoordelingscriteria en waarderen we de leerlingprestaties op dezelfde manier?
Leerlingen als (mede)beoordelaar
Het inschakelen van leerlingen bij beoordelingen heeft als
voordelen dat er sprake is van een echt publiek en dat leerlingen veel leren
van het kritisch luisteren naar medeleerlingen of kritisch lezen van
schrijfproducten met behulp van beoordelingscriteria. Ze moeten hier echter wel
ervaring mee hebben opgedaan en de docent moet de objectiviteit en
betrouwbaarheid bewaken, bijvoorbeeld door de docentbeoordeling zwaarder te
laten meewegen bij de beoordeling.
Checklist en test: bent u een objectieve beoordelaar?
Wanneer het gaat om het beoordelen van taalproducten is er
veel discussie over de betrouwbaarheid van de beoordeling. Om na te gaan of u
een objectieve beoordelaar bent, kunt u de zelftest doen, afkomstig uit het tijdschrift Toets!-2.
Hierin worden ook tips gegeven, zoals nakijken per vraag in plaats
van per toets, anoniem nakijken, de toetsen van een collega nakijken of na
enkele beoordelingen afstemmen met collega's en pas daarna de rest nakijken.