Sector
  • Vwo bovenbouw
Vakgebied
  • Natuurkunde
Leerplankundig thema
  • Handreiking
  • Schoolexamen
  • Examenprogramma
  • PTA

Subdomein G1 Biofysica*

1-12-2017

​​​Eindterm
De kandidaat kan in de context van levende systemen fysische verschijnselen en processen beschrijven, analyseren en verklaren.

Suggesties

  • Mogelijke vakbegrippen:
    diffusie, viscositeit, zenuwgeleiding, actiepotentiaal, determinisme, entropie, homeostase, terugkoppeling.
  • Mogelijke contexten:
    • Fundamenteel natuurkundig onderzoek zoals in thermodynamica;
    • Nanomotoren, transport van stoffen in het lichaam;
    • Zenuwgeleiding in het lichaam.
  • Mogelijke bronnen:
    • NiNa-module Biofy​sica​;
    • NLT-module (havo): Sportprestaties;
    • Op de pagina 3e8.nl​ is een lijst met veel verschillende ​bronnen - filmpjes, applets​, websites - te vinden.
  • ​​Mogelijke (toets)activiteiten:
    • Leerlingen modelleren de vochtregulatie in het menselijk lichaam. Een voorbeeldactiviteit met Powersim vindt u hier.
    • Leerlingen verdiepen zich aan de hand van een bron op wetenschappelijk niveau in het zichtapparaat van een bepaald dier en leggen aan medeleerlingen uit waarin die verschilt van de mens.
    • Leerlingen analyseren het lopen van verschillende dieren en in verschillende omstandigheden aan de hand van schaalwetten en het getal van Froude, zoals in NOVA (vwo4, 1e editie, p 161 en ​178)
  • Overige suggesties:
    • ​Aansluiten bij CE-subdomein B1: geluid kan gekoppeld worden aan de werking van het oor.
    • Aansluiten bij CE-subdomein C1 en C2: kracht, beweging en energie kunnen gekoppeld​ worden aan sportprestaties van het (menselijk) lichaam
    • Aansluiten bij SE-subdomein E1: gassen kunnen gekoppeld worden aan ademhaling, warmte aan de warmtehuishouding van een (menselijk) lichaam, breking aan zicht en brillen, e​n spanning en rek aan het skelet.
    • Biedt veel ruimte voor afstemming en samenhang met biologie.​