Bij een goede toets voor maatschappijwetenschappen gaat
het niet alleen om het toetsen van kennis, maar ook om het toetsen van
denkvaardigheden. Het is niet zo eenvoudig om voor hogere denkvaardigheden goede
schriftelijke toetsvragen en -opdrachten te formuleren, die ook nog eens vakspecifieke
vaardigheden toetsen. In de pilotexamens (zie
http://maatschappijwetenschappen.slo.nl/examens/) vindt u voorbeelden van vragen waarin dat goed
gelukt is. Maar u vindt er ook vragen waarin de hogere denkvaardigheden minder
goed uit de verf zijn gekomen.
De toetsing van hogere denkvaardigheden kan in de
schoolexamens en het centraal examen, maar ook in praktische opdrachten. De
beoordeling daarvan is echter een lastige zaak. In de praktijk zijn er vaak
geen eenduidige beoordelingscriteria voor dergelijke praktische opdrachten.
Ook
het toetsen van vaardigheden (domein A) en het toepassen van de concept-contextbenadering
op de actualiteit (domein F en G) lenen zich goed voor een praktische opdracht.
In deze digitale handreiking vindt u een voorbeeld van een praktische opdracht voor
domein F, inclusief beoordelingscriteria. Een link naar dat voorbeeld vindt u onderaan dat document.