Sector
  • Vmbo bovenbouw
Vakgebied
  • Maatschappijkunde
Leerplankundig thema
  • Handreiking
  • Schoolexamen
  • Examenprogramma

De multiculturele samenleving

24-5-2016
MK/K/6De multiculturele samenlevingbbkbgl/tl
9.

De kandidaat kan:

  • Nederland als multiculturele samenleving typeren en het overheidsbeleid ten aanzien hiervan herkennen en beschrijven;
  • de sociaal-economische positie van allochtone groepen beschrijven;
  • aangeven hoe met uitingen van vooroordelen en discriminatie kan worden omgegaan vanuit het beginsel van gelijkwaardigheid en respect.
X  
                           10.

De kandidaat kan:

  • de culturele differentiatie in Nederland beschrijven en ontwikkelingen daarin noemen, alsmede het overheidsbeleid en de visies ten aanzien van de multiculturele samenleving beschrijven;
  • de sociaal-economische positie van allochtone groepen beschrijven en verklaren;
  • aangeven hoe met uitingen van vooroordelen en discriminatie kan worden omgegaan vanuit het beginsel van gelijkwaardigheid en respect.
 XX

 

Een mogelijke uitwerking van deze eindtermen vindt u onderaan in het rechtermenu.