De kern van het examenprogramma Frans
De kern van het examenprogramma Frans bestaat
uit zeven eindtermen voor alle leerwegen, waarvan de eerste drie van
generieke aard zijn en de overige vier betrekking hebben op het leren
van een taal:
MVT/K/1 Oriëntatie op leren en werken
MVT/K/2 Basisvaardigheden
MVT/K/3 Leervaardigheden
MVT/K/4 Leesvaardigheid
MVT/K/5 Luister- en kijkvaardigheid
MVT/K/6 Gespreksvaardigheid
MVT/K/7 Schrijfvaardigheid
Gemengde en theoretische leerweg
Voor de gemengde en theoretische leerweg zijn er voor Frans nog vier eindtermen (V).
MVT/V/1 Leesvaardigheid
MVT/V/3 Kennis van land en samenleving
MVT/V/4 Verwerven, verwerken en verstrekken van informatie
MVT/V/5 Vaardigheden in samenhang
De beknopte uitwerking van bovenstaande eindtermen is voor alle
leerwegen dezelfde. Ze bevatten geen indicatie voor een te behalen
niveau per leerweg of taal. Er is ook geen indicatie hoe ze zich tot
elkaar verhouden qua omvang. Zie ERK streefniveaus Frans voor niveaus die haalbaar worden geacht.
De syllabus van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is hulpmiddel voor docenten die leerlingen op
het centraal examen willen voorbereiden.