Voor het vaststellen van het streefniveau schrijfvaardigheid Chinees gebruiken we de resultaten van de eindmeting van de examenpilot 2010-2013. De A2-toets die voor deze meting gebruikt werd (Beeker et al., 2013), bestond uit twee delen:
- eerste deel: 3 opgaven (handmatig);
- tweede deel: 2 opgaven (op de computer).
Eindmeting Schrijfvaardigheid Examenpilot Chinees A2 | Variant lang % goed (excl. near-natives) | Variant elementair % goed (excl. near-natives) |
Handmatig | 57,7% | 35,3% |
Digitaal | 65,4% | 45,3% |
De leerlingen in de variant elementair hebben in 6 vwo ook een set A1-toetsen Chinees gemaakt. De toets die voor deze meting gebruikt werd (Beeker et al., 2012), bestond wederom uit twee delen:
- eerste deel: 4 opgaven (handmatig);
- tweede deel: 5 opgaven (op de computer).
Er werd beter gescoord op A1- dan op A2-niveau:
Eindmeting Schrijfvaardigheid Examenpilot Chinees A1 | Variant elementair % goed (excl. near-natives) |
Handmatig | 63,0 % |
Digitaal | 68,2% |
Op grond van beide metingen worden de volgende minimum niveau-indicaties aanbevolen voor de constructie van de toets schrijfvaardigheid Chinees:
Variant lang | A1 handmatig en A2 digitaal |
Variant elementair | A1 |
Wat houden de ERK-niveaus in?
In de volgende schema's staan de algemene beschrijvingen van de relevante ERK-niveaus schrijfvaardigheid voor Chinees. Klik op de links voor:
- de kenmerken van het taalgebruik dat bij het specifieke ERK-niveau hoort;
- de betreffende 'can do'-descriptoren en enkele daarbij passende situaties;
- concrete voorbeelden van toetsopgaven.
Kenmerken voor deze niveaus zijn:
- Onderwerpen hebben betrekking op de directe eigen omgeving van de schrijver of eenvoudige alledaagse situaties.
- Het woordgebruik en de woordenschat bestaan uit standaardpatronen met uit het hoofd geleerde uitdrukkingen en kleine groepen van woorden waarmee beperkte informatie wordt overgebracht.
- De grammaticale correctheid beperkt zich tot het gebruik van eenvoudige constructies. Er kunnen echter nog wel systematisch enkele elementaire fouten voorkomen.
- Groepen woorden zijn verbonden met behulp van eenvoudige voegwoorden, zoals 'en', 'maar' en 'omdat' (coherentie).
Voor Chinees moeten daarnaast karakters op de juiste wijze worden geschreven.